18.06.2018

To nye lisenser i Barentshavet

DEA sikrer seg to nye lisenser i 24. konsesjonsrunde. Begge er i Barentshavet.

DEA er tilbudt 20% i PL 960 (operatør: Equinor) og 15% i PL 964 (operatør: Aker BP). DEA sin letesjef i Norge, Svend Erik Pettersson er fornøyd, og har tro på de nye områdene.

– Vi fikk det vi søkte på, og fortsetter å styrke porteføljen vår i Barentshavet. Begge lisensene ligger i lovende områder, og jeg ser fram til å sette meg ned med partnere og planlegge veien videre, sier han.

I 24. konsesjonsrunde ble det sendt ut tilbud om 12 nye utvinningstillatelser til 11 selskap. Tre av de tilbudte utvinningstillatelsene ligger i Norskehavet og ni i Barentshavet.

– Norsk sokkel er viktig for oss, og vi ser et stort potensial, spesielt i Barentshavet. Tildelingen styrker porteføljen vår, og er i tråd med DEA sin strategi om langsiktig vekst på norsk sokkel,  sier Manfred Boeckmann, konsernsjef for leting i DEA.

24. konsesjonsrunde ble utlyst 21. juni i fjor. Da lyste Olje- og energidepartementet ut 102 blokker/deler av blokker, fordelt på 9 i Norskehavet og 93 i Barentshavet. Nesten halvparten av dette arealet er med i tilbudet som går ut i dag, det vil si alle de 9 blokkene i Norskehavet og 38 blokker i Barentshavet.