15.01.2019

Spennende lisenser for DEA

DEA Norge får ni nye lisenser under årets tildelinger av forhåndsdefinerte områder (TFO) på norsk sokkel.

Olje og energidepartementet tildeler DEA totalt ni nye lisenser under årets TFO-runde. Av disse er tre tildelt DEA som operatør. Letesjef Svend Erik Pettersson i DEA Norge er godt fornøyd:

– Disse tildelingene viser både at DEA ser stort potensiale i Norge, og at selskapet ønsker å opprettholde høy aktivitet på norsk sokkel, sier Pettersson. Vi er veldig tilfreds med tildelingene og med partnerskapene. Spesielt gledelig er det med nye opererte lisenser, legger han til.

DEA Norge har i løpet av de siste årene vokst til å bli en sentral aktør i norsk olje- og gassindustri. Administrerende direktør i DEA Norge, Jon Sandnes mener resultatene fra årets TFO-tildeling styrker lisensporteføljen til DEA.

– Med de nye lisensene vil DEA fortsette å vokse, noe som er i tråd med vår overordnede forretningsstrategi. Med over 45 år på norsk sokkel, har DEA bygd opp kunnskap og ekspertise på norsk sokkel. Det, sammen med ny teknologi, gjør meg trygg på at vi har det som skal til for å finne og utvikle nye muligheter sier, Sandnes.

DEA Norge har fra før en solid og lovende lisensportefølje bestående av lisenser lokalisert over hele sokkelen; fra den sydlige delen av Nordsjøen til Barentshavet i nord. Totalt har DEA Norge andeler i 51 lisenser.

Tildelinger i forhåndsdefinerte områder (TFO) omfatter de modne delene av sokkelen med kjent geologi og god infrastruktur. Ordningen ble etablert i 2013. I TFO 2018 har 33 selskap fått tilbud om andeler i totalt 83 utvinningstillatelser.

Nye DEA-lisenser:

Nordsjøen: PL 782SD (20%), PL 989 (40%, operatør), PL 418B (10%)

Norskehavet: PL 1010 (60% operatør), PL 838B (30%), PL 937B (30%), PL 1000 (30%)

Barentshavet: PL 1027 (20%), PL 1021 (50%, operatør)

For mer informasjon

Kjetil Hjertvik